Bärtider

Har en liten ynka svartvinbärsbuske på tomten, men den har ändå gett lite bär i år, så jag tänkte tt det är lika bra att ta vara på och göra nått av. 
Saft blev det denna gång, och för att dryga ut den lite fyllde jag på med lite färska hallon.. 
En liten härlig flaska med "nyttig" saft med massor av vitaminer! Tur för mig så gillr inte sambon svartvinbär, så flaskan ska jag och Isa njuta av!
 
Receptet jag modifierat lite eftersom jag inte hade så mycket bär:
 
ca 0,7 liter svartvinbär
ca 0,3 liter hallon
4 dl vatten
3 dl socker per halvliter råsaft (ungefär så mycket råsaft blev det för mig)
 
Koka upp vatten, häll därefter i bären och koka i ca 10 minuter. 
Häll i fin sil, låt stå och droppa i en halvtimme. Koka upp råsaften, och rör i sockret.
Skumma av och häll upp på en varm flaska. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0