Att försöka vara nån

Tidigare har jag fått beröm för att jag gör så mycket saker, med min familj och det jag pysslar med på fritiden. Jag blir klart jätteglad att höra detta, men jag måste också påminna mig att det inte är en dans på rosor att göra massa saker..

Jag har nämligen en press på mig själv att göra så mycket som möjligt. Är uppvuxen ned sjukt driftiga föräldrar som gör tusen saker och jobbar som galningar.
Själv vill jag få ut så mycket som det bara går av livet och tror att jag klarar betydligt mer än va jag egentligen gör.

Dessutom tittar jag och jämför mig med andra, så som mina föräldrar och andra driftiga personer i bloggar osv.

Självklart ska väl jag klara att sköta ett hem, inreda det till topp, måla om då och då, baka eget bröd, göra egen sylt och saft, laga mat till hela familjen varje dag, sköta en snygg blogg, göra klart massa fotoprojekt, sy egna kreationer, sticka, läsa massa böcker, sköta ett jobb och karriär (helst samtidigt som jag vill vara gravid), träna tre gånger i veckan, fika med mina vänner regelbundet, fixa tjusiga middagar, vara en rolig mamma och en sexuell partner........ Listan blir lång...

Jag vill göra så mycket, jag vill vara en superdriftig person som alla blir inpad av.
Det sjuka är att när nån blir inpad, då blir jag förvånad att de blir det för jag anser mig själv som lat och inte på långa vägar så pysslig och underhållande som mor och flickvän som jag skulle vilja..

Allt detta gör att jag blir superstressad vilket många nära har märkt, och jag måste nog inse att det finns en gräns när man inte längre mår bra av att vara superdriftig utan att det tar över ens liv på ett negativt sätt..

Hoppas jag kan vara just där nu, vid insikten..

Tack alla underbara vänner som får mig att inse detta innan det går för långt! Och tack för alla fina beröm för de värmer oerhört!!


Kommentarer
Postat av: Maria R

Du sätter ord på en press som många, många känner igen sig i. Det är oerhört lätt att plocka bitar från vad olika människor presterar och sätta ihop det till en supermänniska - som man sedan själv vill vara. Och det går ju inte!



Det är en bra insikt du har fått, håll fast vid den. I grund och botten handlar det om att vara harmonisk och nöjd med den du är, utan att måste prestera. Det är svårt! Men alla små steg är steg på rätt väg.



Kram till dig, finaste Johanna! (som är en underbar människa för att du är du)

2011-11-21 @ 14:56:26
URL: http://rengstad.blogg.se/
Postat av: Lisette

Du är perfekt precis som du är! Tycker du ska ha som mål att iaf en dag i veckan inte göra någonting!!! Läsa en bok, dricka en kopp te eller bara vara med Isa utan några som helst krav, på nån av er!!

2011-11-29 @ 12:58:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0