Grönsaker

Jag och Morgan har blivit kanonduktiga på att käka grönsaker denna vecka.
Dock tröttnar man ju på dem ganska snabbt, så det gäller att hela tiden variera det som är på tallriken.

Köpte nya roliga kryddblandningar som finns i affären, chili/lime, teriyaki, cacao/lime.. osv..
Sen grönsakerna i en form, (har toppenformar som har teflon i sig, det e det enklaste) olivolja och vaklfria kryddblandingar.. Toppengott blir det, och man kan nästan köra de flesta grönsakerna i ugn. Just nu satsar vi på broccoli, blomkål, morötter, palsternacka och tomater.

Ska försöka lära mig lite goda gratänger också, är så trött på kalla råa grönsaker, det e mycket godare att satsa på rätter med grönsaker i.. :)

Bulgur är en hit istället för pasta, ris eller potatis. Kidneybönor funkar också som utfyllnad.

Soltorkad tomat e toppen också...

Som sagt, det finns mycket att välja bland, bara man har fantasi.


Nu längtar jag till kvällens favoritpass i friskis.. 

Kommentarer
Postat av: Åsa

Tipsar om rotrukter (ex. palsternacka, kålrabbi, morot, kålrot och rotselleri) skurna i stavar, i form, med lite honung, rosmarin, olivolja och balsamico.. och salt o peppar. MUMS.



Och itsället för bulgur finns kanongoda, klimatsmarta alternativ. (svenskproducerat) Matkorn, Mathavre och Matvete. Tar bara 12 minuter att koka och är jättegott!



Mat är gott! :D



Å jag hejar på er!!

2009-11-18 @ 15:48:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0